wtorek, 21 stycznia 2014

THE NEW CONTEMPORARY - spotkanie z Vitą Zaman


Vita Zaman jest pochodzącą z Litwy artystką, kuratorką, galerzystką i barwną postacią międzynarodowego świata sztuki, który razem z resztą zespołu ViennaFair, regularnie opisuje na blogu The New Contemporary. Podczas listopadowego spotkania Art in Practice opowiedziała o swojej karierze, działalności kuratorskiej i podróży przez meandry rynku sztuki – od pierwszego niezależnego projektu w Londynie, przez współpracę z galeryjnym gigantem do wykreowania jednych z najważniejszych targów sztuki w Europie.

Vita Zaman podczas warsztatów Art in Practice (fot. K PICTURES)

Pierwszym projektem w dorobku Zaman był założony w Londynie, wspólnie z Magnusem Edensvardem, Ibid. Project. Do Londynu Zaman przeniosła się, aby studiować historię sztuki na uniwersytecie Goldsmiths gdzie powróciła, aby wziąć udział w prestiżowym programie „Creative Curating” skupionym wokół innowacyjnego podejścia do prezentowania, jak i kreowania sytuacji/przestrzeni dla interakcji ze sztuką.

Zaman przyznała, że to właśnie myśl kuratorska promowana na Goldsmiths, jak i sytuacja sceny artystycznej w Londynie pod koniec lat 90. - oparta z jednej strony na stabilności i wieloletniej tradycji lokalnego rynku sztuki, a z drugiej na aktywności stale rosnących w siłę i znaczenie niezależnych galerii - zainspirowały ją do stworzenia własnej przestrzeni wystawienniczej.

Ibid. Project był amatorskim eksperymentem kuratorskim. Miał umożliwić młodym artystom z „niemodnych” dotychczas krajów i regionów – przede wszystkim z Europy Centralnej i Wschodniej – pokazanie swoich prac w przestrzeni pozbawionej ideologicznych obciążeń i nie podlegającej polityce znanych i prestiżowych galerii (sama nazwa Ibid., łac. tak jak powyżej / tamże / to samo miejsce, nawiązuje do stale powtarzających się modeli działań i zachowań tego typu instytucji). Poza prezentowaniem artystów tworzących w innych kontekstach kulturowych i geopolitycznych, Zaman miała również ambicje stworzenia dla nich świadomej publiczności – zainteresowanej grupy widzów, kuratorów, kolekcjonerów. Budowanie widowni było dla Zaman od początku kariery zawodowej naczelną motywacją i celem działań.

Vita Zaman opowiada o pracy w galerii PASE
(fot. K PICTURES)
Następnym etapem kariery Zaman była współpraca ze znaną w międzynarodowym obiegu sztuki galerią PACE w Nowym Jorku. Prowadząca przyznała, że potrzeba zmiany środowiska i modelu pracy pojawiła się wraz z pytaniami dotyczącymi istoty małych, niezależnych galerii, ich funkcji i misji. Kuratorka czuła, że w przypadku Ibid. Project kwestie komercyjne stały się czynnikiem problematycznym, ale też w wielu przypadkach, czynnikiem ograniczającym możliwości nie tylko samej instytucji, ale również reprezentowanych przez nią artystów. Podczas pracy w PACE, Zaman miała okazję nawiązać współpracę z młodymi, niezależnymi galeriami i artystami z całego świata w zupełnie nowym kontekście i na innych warunkach. Pomimo, iż, jak sama oceniła, koordynowany przez nią projekt dla PACE nie osiągnął zamierzonych rezultatów, okres współpracy z galerią wpłynął znacząco na sposób, w jaki zaczęła odnosić się do rynku sztuki oraz definiujących go procesów i mechanizmów. 

Po dwóch latach spędzonych w Nowym Jorku, Zaman otrzymała ofertę pracy nad projektem, który w symboliczny sposób nawiązywał do działań leżących u podstaw jej kuratorskiej misji – wykreowanie nowego pomysłu na targi sztuki w Wiedniu, jednego z największych wydarzeń promujących sztukę Europy Środkowej i Wschodniej. W krótkim czasie, Zaman przemieniła ViennaFair w unikalne na skalę światową wydarzenie. Sama kuratorka stała się jego symbolem i kluczowym elementem wizerunku.

Jako dyrektor artystyczna ViennaFair, Zaman stanęła przed trudnym zadaniem stworzenia wydarzenia, które miało nie tylko zmienić wizerunek dawnych wiedeńskich targów sztuki, ale również w nowatorski, atrakcyjny i merytorycznie znaczący sposób stworzyć miejsca dialogu pomiędzy artystami z różnych zakątków Europy – od Polski, przez Rosję aż po Turcję. Opowiadając o głównej inspiracji programu i charakteru ViennaFair, prowadząca wielokrotnie użyła pojęcia „targowisko” – oraz związanych z nim procesów, charakteru i obrazów. ViennaFair oferuje dość szczególny rodzaj interakcji ze sztuką – to prawdziwy tygiel kulturowy, przegląd artystycznych znalezisk i różności, miejsce kontrastów i porównań. Podczas ostatniej, dziewiątej edycji targów, zaprezentowanych zostało 127 galerii z 27 krajów, które przyciągnęły ponad 23,000 widzów.

Zasłuchani warsztatowicze :) (fot. K PICTURES)

Część warsztatowa

W ramach części warsztatowej spotkania Zaman podzieliła uczestników na trzy grupy, tak aby w każdej z nich znalazł się historyk sztuki, osoba znająca podstawy marketingu oraz posiadająca doświadczenie w pracy w instytucjach kulturalnych. Każda z grup otrzymała zadanie przygotowania propozycji wydarzenia na podstawie trzech wylosowanych założeń:

- rodzaju wydarzenia: biennale; wydarzenie w przestrzeni muzealnej; event;
- zasięgu: regionalne; lokalne; międzynarodowe;
- dostępnego budżetu: 0 euro; 20 000 euro; 1 000 000 euro.

GRUPA 1., która z powyższej listy wylosowała event – zasięg regionalny – budżet 0 euro, zaproponowała zorganizowanie wystawy prac młodych artystów studiujących na uniwersytetach plastycznych w Poznaniu i regionie. Wydatki związane z organizacją wydarzenia miałyby zostać podzielone pomiędzy biorące udział w evencie uczelnie oraz uzupełnione dofinansowaniem z instytucji zewnętrznych (takich jak Urząd Miasta).

GRUPA 2., z najwyższym budżetem - 1 000 000 euro, zajęła się przygotowaniem poznańskich biennale o zasięgu międzynarodowym. Grupa zaproponowała podzielenie tej kwoty pomiędzy realizację samego programu - skupiającego się na prezentowaniu młodych i mniej znanych artystów z Polski, przygotowanie nowej przestrzenni wystawienniczej w mieście oraz zlecenie stworzenia 3-4 projektów (site specific) zrealizowanych specjalnie z okazji pierwszej edycji biennale. Tak podzielony budżet miał za zadanie, z jednej strony pozwolić na zorganizowanie atrakcyjnego wydarzenia, które przyciągnie uwagę międzynarodowej widowni, z drugiej stworzyć podstawy (zaplecze) dla jego następnych edycji.

GRUPA 3. przygotowała propozycję wydarzenia w przestrzeni poznańskiej galerii miejskiej Arsenał mającego na celu skupienie uwagi przede wszystkim lokalnej społeczności na działaniach i funkcji tego miejsca. Uczestnicy zasugerowali, aby dostępny budżet (20 000 euro) wykorzystać na zorganizowanie weekendowego programu, który pozwoliłby na zaktywizowanie przestrzeni galerii, zachęciłby mieszkańców Poznania do jej odwiedzania i pomógł zmienić wizerunek Arsenału.
 
Część warsztatowa - praca w grupach (fot. K PICTURES)

Tekst: Zuza Szczepecka


Spotkanie z Vitą Zaman odbyło się w Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk 20 listopada 2013r. w ramach cyklu Art in Practice. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz